Rodzice powinni być naszymi partnerami i sprzymierzeńcami w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Bez wzajemnego zaufania i współpracy nie osiągniemy zakładanych celów. Dlatego spotkania z rodzicami powinniśmy dobrze zaplanować, starannie się do nich przygotować. Przedstawiam scenariusze dwóch zebrań, które odbyły się w przyjaznej atmosferze i były bardzo udane.
Data spotkania– 9.02.2006
|
Klasa V a
|
Cel i charakter spotkania
|
Informacyjne
|
Miejsce spotkania
|
Szkoła Podstawowa Nr 4 w Brodnicy, s.33
|
Czas spotkania
|
Godzina rozpoczęcia:16.30, Godzina zakończenia: 18.30
|
Prowadzący
|
Wychowawca klasy: E. Rojek
|
Planowany porządek spotkania
|
1. Podsumowanie wyników w nauce i zachowaniu. 2. Wydarzenia z życia klasy · rodzice wypisują znane im wydarzenia z życia klasy i przyklejają do tablicy, odczytanie, · wychowawca pod spodem przykleja wszystkie wydarzenia i prezentuje je. 3. Stosunek dzieci do swoich obowiązków. 4. Problemy dydaktyczno- wychowawcze. 5. Sprawy różne: Ø remonty w szkole, Ø nowa tablica informacyjna, Ø propozycje na ferie zimowe, Ø wolne głosy, Ø rozmowy indywidualne. 6. Ewaluacja –tarcza strzelnicza.
|
Materiały
|
Ø zaproszenia dla rodziców w kopertach, Ø karteczki z wydrukowanymi ocenami z przedmiotów i zachowania, nieobecnościami, spóźnieniami, Ø plansze:„Wydarzenia z życia klasy” i „Czy jesteście Państwo zadowoleni ze spotkania?” –technika ewaluacyjna „tarcza strzelnicza”. Ø karteczki samoprzylepne (dla rodziców, Ø karteczki samoprzylepne z wypisanymi przez wychowawcę wydarzeniami, Ø długopisy, Ø wydrukowana tabela „Co mogę zrobić dla klasy swojego dziecka?” Ø tabela „Propozycje wycieczki”.
|
Dodatkowe atrakcje
|
Ø ławki ustawione w podkowę, Ø kawa, herbata, Ø ciasteczka,
| Scenariusz zebrania z rodzicami II.
Data spotkania– 10.05.2006
|
Klasa V a
|
Cel i charakter spotkania
|
Informacyjno-szkoleniowe
|
Miejsce spotkania
|
Szkoła Podstawowa Nr 4 w Brodnicy, s.33
|
Czas spotkania
|
Godzina rozpoczęcia:16.30, Godzina zakończenia: 18.30
|
Prowadzący
|
Wychowawca klasy: E. Rojek
|
Planowany porządek spotkania
|
1. Podsumowanie wyników w nauce. 2. Wydarzenia z życia klasy: v Wycieczka do Zielonej Szkoły w Gaju – Grzmiący. v Wybory Miss Szkoły. v Dzień Ziemi, spotkanie z leśnikiem. v Udział w konkursach przedmiotowych. v Udział w zawodach sportowych. v Wyjście do kina na film „Jan Paweł II”. 2. Stosunek dzieci do swoich obowiązków: v składki klasowe, v fluoryzacja, v składki na Radę Rodziców, v zajęcia korekcyjno- kompensacyjne. v czytanie lektur, v wpłaty na wycieczkę. 3. Problemy dydaktyczno- wychowawcze. 4. Warsztaty: „Komputer w życiu mojego dziecka”. Opracowanie w grupach zagadnień: v Argumenty „za”. v Argumenty „przeciw”. v „Końcowy efekt uzależnienia od komputera”. v „Jak pomóc naszym dzieciom w rozsądnym korzystaniu z komputera?”(końcowe wnioski) Przedstawienie problematyki na forum rodziców, praca w grupach, prezentacja efektów przez przedstawicieli, wypracowanie końcowych wniosków. 5. Sprawy różne: v podziękowania dla rodziców za pomoc w organizacji imprez i urządzaniu pracowni. v wolne głosy, v rozmowy indywidualne. 6. Ewaluacja- technika „kosz i walizeczka”
|
Materiały
|
v zaproszenia dla rodziców w kopertach, v karteczki z ocenami z przedmiotów i zachowania, spóźnieniami, nieobecnościami, v plansze: · Argumenty „za”. · Argumenty „przeciw”. · Końcowy efekt uzależnienia od komputera”. · Jak pomóc naszym dzieciom w rozsądnym korzystaniu z komputera? · Kosz i walizeczka (ewaluacja). v długopisy, flamastry, v Tarcza „Stopień zadowolenia ze spotkania”.
|
Dodatkowe atrakcje
|
v ławki ustawione w kształcie dwóch stołów stojących naprzeciw siebie, v kawa, herbata, v ciasteczka, cukierki.
| „Jak pomóc naszym dzieciom w rozsądnym korzystaniu z komputera?”
Wnioski końcowe „wypracowane” przez rodziców:
· wprowadzić do komputera hasło dostępu oraz zablokować nieodpowiednie dla dzieci strony internetowe,
· wprowadzić ograniczenia czasowe i postawić jasne warunki korzystania z komputera,
· nie pozwalać na korzystanie z gier „agresywnych”, zawierających przemoc,
· od czasu do czasu zezwalać tylko na „łagodne” gry,
· postarać się o interesujące programy (np. filmy przyrodnicze) i gry edukacyjne, zachęcać do atrakcyjnych form przygotowywania się do lekcji, poszerzania zainteresowań (np. wykonanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie gazetek, krzyżówek, referatów, albumów, itp.),
· proponować inne, ciekawe dla dzieci sposoby spędzania wolnego czasu, szczególnie rekreację na świeżym powietrzu, obcowanie z naturą, uprawianie sportu,
· sprawdzać, jak dziecko korzysta z komputera i konsekwentnie wymagać przestrzegania zasad.
Opracowała Ewa Rojek
|